Het nieuwe avontuur van Fopke Drijfholt

8 januari 2013

Fopke Drijfholt, voorzitter van de Alumnivereniging Sportmanagement, heeft afgelopen maand een mooie carrièreswitch ondergaan. Na 5 jaren Jeugdsportconsulent bij Sport Fryslân vond hij het tijd voor een commerciële uitdaging als Marketingadviseur bij RTV Drenthe.Daar moesten wij natuurlijk meer van weten.
Fopke heeft 5 jaar als jeugdsportconsulent gewerkt bij SportFryslan, waar zijn voornaamste taak bestond uit het adviseren en beinvloeden van scholen en gemeenten in Friesland op het gebied van Jeugd, Sport en Onderwijs. Hierdoor had hij invloed op het sportklimaat van zo’n 120.000 kinderen in de gehele provincie.Lange tijd heeft Fopke dus doorgebracht in de maatschapelijke sector van de sportwereld. Dat is niet de meest voordehand liggende baan voor een commercieel georiënteerde sportmanager maar,misschien is dat ook wel de kern van zijn keuze voor het maken van een wisseling van baan in een geheel andere tak van sport.

 

Volgens Fopke is het ten alle tijde belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen en bewust te zijn van waar je in de toekomst naartoe wil. Dat hij altijd al een feeling heeft gehad voor de commerciele sportsector blijkt uit het feit hij zelfstandig al een lange tijd actief is met sportsponsoring middels zijn eigen bedrijf MFgolf.nl. Eind 2011 bracht hij RTV Drenthe in contact met een motorsportteam dat hij begeleidde. Sinds die tijd heeft hij goed contact met die organisatie.Tijdens de teampresentatie in het voorjaar van 2012 heeft Fopke tegen de juiste man zich positief uitgelaten over RTV Drenthe als organisatie,en gezegd dat ze hem mochten bellen als er een commerciële functie beschikbaar was.En dat telefoontje volgde al spoedig in het najaar.

 

Toen we Fopke vroegen naar de een korte beschrijving van de inhoudelijke werkzaamheden kregen we de volgende uitleg:

“Kortgezegd is het verkoop van reclame op radio, tv en internet. Ordinaire verkoper dus. Waar ik bij RTV Drenthe juist door werd getriggerd is dat ze zijn afstapt van keiharde sales. Ze willen juist de provinciale rol als marketingadviseur voor groot, midden en kleinbedrijf versterken. Dat betekent dat ik met bedrijven die geïnteresseerd zijn in de Drentse markt mee ga denken over de inzet van hun marketingmix. Natuurlijk speelt radio en tv hierbij een centrale rol, maar we adviseren ook breder. Bijvoorbeeld over het gebruik van social media, reclame op print en zelfs de fysieke uitstraling van bedrijven.”

2 januari jongstleden, kon Fopke daadwerkelijk beginnen, en de kennismaking met het personeel en de systemen volgde snel.Naar eigen zeggen gaat daar de komende tijd nog wel veel tijd in zitten. Daarnaast staan product/prijskennis en de technieken achter de schermen de komende periode centraal, en mag Fopke één dag meelopen met de nieuwsredactie en ziet hij erg uit naar de rondleidingen binnen de organisatie.

 

Wij wensen onze voorzitter in ieder geval ontzettend veel plezier en succes bij RTV Drenthe!

Last modified: 8 januari 2013

Geef een reactie